Onderzoek naar repere "le Rulot" op de Kiewit brengt Service Escape op het voorplan in de evasie van John Ault in 1944

10-07-2023

John E. Ault op de onderste rij, uiterst rechts.


Sidegunner John E. Ault kwam als overlevende van de op 29 januari 1944 gecrashte B-17 terecht in de evasielijn " Service Escape" van de MNB. Boeing B-17 42-31050 werd na een raid op Frankfurt aangeschoten en stortte neer te Bra-Lierneux en verscheidene van zijn mede-bemanningsleden kwamen door verraad op 16 maart 1944 weer in handen van de Duitsers. Zijn squadron maakt deel uit van de 379th Bomb Group, 8th USAAF. Het toenmalige tehuis tijdens de oorlogsperiode een schuilplaats verzorgde voor verscheidene bemanningsleden in de evasielijn, waaronder ook vliegenier Leonard Dalton. 

Ault en Mabante ontsnapten aan de Sicherheitsdienst ( elk safehouse had maar 2 vliegeniers verstopt en ze zaten niet op hetzelfde adres als Ventimiglia en Giles ) en werd op 17 maart 1944 doorgesluisd via "Service Escape " naar Hasselt . Het netwerk van liaisons Luik-Brussel in de Komeetlijn was immers opgerold, dat deels onder leiding stond van Henri Bolland. Hij ging individueel verder met de overdracht van documenten en hulp aan vliegeniers met zijn dochter José.
Ons archief bracht de volgende verklaring aan het licht, een sectie vertaald uit de getuigenis van Henri Bolland, met betrekking tot de repere Rulot
Archief Museum HBFV – sectie journaals H Bolland 1946 brief_map 12 : " Service E heeft bij mijn weten 3 maal piloten en agenten type P2 kunnen repatriëren via een gewaagde vliegroute, waarvan ik weet, één maal de buitenste landingsstrook van het onbemande "schijnvliegveld " van Kiewit (de Duitsers stelden hier namaak en oude vliegtuigen op ). Dit gebeurde 's nachts met een Auster Type IV vliegtuig, door te landen en weer op te stijgen in minder dan een minuut. Ik herkende het 'Gipsy' geluid goed. Met dit type vliegtuigje kon men laag en onder de radar vliegen, had maar een korte landingsstrook nodig. Helaas kon er maar 1 passagier per vlucht mee, want achterin zat een extra benzinetank, de rieten stoel was vooruit gezet. Deze repatriëring gebeurde gecoördineerd door majoor Noé "Horace", die instond voor de sector Tongeren en Hasselt ( Ik kreeg de opdracht slechts 2 dagen op voorhand van Raf Sprengers.
( In de uitgave van "Activités du Secteur IV - MNB van 28 juli 1946 staat John E. Ault tussen de lijst van vliegeniers die langs Kiewit afgevlogen zijn naar Gibraltar )

- Archief Museum HBFV , sectie MNB , 233A
Het kindertehuis vormde de laatste stopplaats in de nacht van de afvlucht ( men kon ongezien vanuit het herenhuis naar de rand van landingsstrook door de bossen en een stukje weiland, over een afstand van een paar honderd meter ). Men moest goed opletten voor de tranché die daar afgedekt lag, het liep bijna mis ! Natuurlijk bleef onze actie niet onopgemerkt en plaatsen de Duitsers allerlei obstructies (houten palen en vaten, netten en "metalen ruiters", …) , om dit te verhinderen, waardoor de repere van Rulot niet meer kon gebruikt worden " L. Dalton kon hierdoor niet meer langs KX6 verplaatst worden. 19 maart 1944 was daar de laatste transfer "